Jos Bedaux
Bedaux de brouwer 0207 kappellen brabants studentengilde fullscreen

Kapellen Brabants Studentengilde | 1945

In zijn vroege kapellen in de eerste helft van de dertiger jaren is Bedaux zoekend geweest naar een eigen vorm. Een overdaad aan vormwil, deels door zijn jeugdige ambitie, deels nog beïnvloed door de Krophollerstijl. In 1937 kiest Bedaux voor een driedimensionale vorm. De kapel als een huisje. In Uden maakt hij een uiterst eenvoudig gebouwtje met vier muren, een zadeldak met pannen en een getoogde opening met een traliehek ervoor. De voorgevel heeft een iets getrapte vorm met een kruis erop. Dit wordt het prototype, dat hij verder ontwikkelt in de jaren daarna. In Someren wordt het metselwerk wit geschilderd en de plint zwart. In Eersel krijgt de kapel halfronde zijraampjes. In Beers wordt het zadeldak een schilddak met een bol en kruis erop. In Oosterhout geen rechthoekige plattegrond meer, maar een achthoek. Er komt een dakruiter bovenop en fraaie ronde   stalen ramen in de zijgevel. En ook een smeedijzeren hekje voor het Mariabeeld. Zo ontwikkelt Bedaux geleidelijk zijn kapel binnen de mogelijkheden, die de jaarlijkse zomerdagen van het Brabants Studentengilde boden. In Breugel is de oorspronkelijke kapel gesloopt en in 1970 op verzoek van bewoners vervangen. Zonder witte gevels en zwarte plint oogt deze als een valse replica.
De makers van de Mariabeelden zijn maar ten dele bekend. Het beeld in Someren is van de hand van Manus Evers In Eersel was Frans Siemer de maker; dat is later vervangen door een beeld van Kees Bullens. En in Beers is het beeld van Niel Steenbergen.