Kapel Karmel Haaren
In 1956 krijgt Bedaux de opdracht voor een ontwerp van een kapel naast huize Gerra. In dat midden 19e -eeuws paleisje woonden en werkten de zusters van de Karmel. Met het ontwerp zet hij een duidelijke stap naar het moderne bouwen. In deze periode ontwerpt hij ook de openluchtschool in Goirle.
De kapel heeft aan de buitenkant een gesloten rechthoekig volume met een nauwelijks zichtbare cilinder op het dak. De kleine ramen geven een prachtig licht in de ronde ruimte, waar de zusters hun zitplaatsen hebben. De zusters mochten geen contact hebben met het publiek, dat de kerkdienst kon bezoeken. Bedaux loste dit op door de kapelruimte van de zusters te verhogen tot het zelfde niveau als het altaar en de publieksruimte te verlagen. Men zegt dat Bedaux de maat van de zusterruimte bepaalde door hen in een cirkel te zetten en deze maat als uitgangspunt te hanteren.
Het sobere gebouw in een lichte baksteen met een stevige betonnen dakrand ligt ingetogen in de parkachtige omgeving. De kleine ramen, de ranke klokketoren en de slanke betonnen luifel boven de publieksentree geven het gebouw een waardige, modernistische uitstraling. Aan de achterzijde heeft de kapel een groot raam. De kapel is door een tussendeel met kloostervoorzieningen in dezelfde modernistische stijl aan het oude Huize Gerra gekoppeld.
Het interieur met altaar, banken, siersmeedwerk en lichtarmaturen is ook door Bedaux ontworpen. De glas-in-loodramen zijn van Luc van Hoek. Het grote raam is van Jan Dijker.
De zusters zijn in de jaren negentig vertrokken. Het is nu het kantoor van een vastgoedbedrijf, dat respectvol met het gebouw omgaat.
De kapel heeft aan de buitenkant een gesloten rechthoekig volume met een nauwelijks zichtbare cilinder op het dak. De kleine ramen geven een prachtig licht in de ronde ruimte, waar de zusters hun zitplaatsen hebben. De zusters mochten geen contact hebben met het publiek, dat de kerkdienst kon bezoeken. Bedaux loste dit op door de kapelruimte van de zusters te verhogen tot het zelfde niveau als het altaar en de publieksruimte te verlagen. Men zegt dat Bedaux de maat van de zusterruimte bepaalde door hen in een cirkel te zetten en deze maat als uitgangspunt te hanteren.
Het sobere gebouw in een lichte baksteen met een stevige betonnen dakrand ligt ingetogen in de parkachtige omgeving. De kleine ramen, de ranke klokketoren en de slanke betonnen luifel boven de publieksentree geven het gebouw een waardige, modernistische uitstraling. Aan de achterzijde heeft de kapel een groot raam. De kapel is door een tussendeel met kloostervoorzieningen in dezelfde modernistische stijl aan het oude Huize Gerra gekoppeld.
Het interieur met altaar, banken, siersmeedwerk en lichtarmaturen is ook door Bedaux ontworpen. De glas-in-loodramen zijn van Luc van Hoek. Het grote raam is van Jan Dijker.
De zusters zijn in de jaren negentig vertrokken. Het is nu het kantoor van een vastgoedbedrijf, dat respectvol met het gebouw omgaat.
Projectgegevens
Opdrachtgever
Zusters Karmelietessen
Ontwerp
1956
Fotografie
Foto 1 & 3, Archief Bedaux - Foto 3 & 4, J. Versnel